Search

العراق يرفع صادرات النفط نحو الصين والولايات المتحدة

الأثر نيوز / بغداد

قالت مصادر مطلعة إن العراق يبيع مزيدا من النفط الخام إلى أكبر عملائه “يونيبك” الصينية موسعا موقعه في السوق العالمية قبيل بدء تنفيذ تخفيضات الإنتاج المتفق عليها مع منظمة الدول المصدرة للنفط (أوبك) والمنتجين الآخرين.

وأوضحت المصادر أنه جرى توقيع عقد “يونيبك” قبيل اتفاق منظمة أوبك التي يشغل العراق مقعدا بها مع المنتجين الآخرين بقيادة روسيا على خفض يصل إلى 1.8 مليون برميل يوميا في مسعى لتقليص تخمة المعروض العالمي ورفع الأسعار.

وأضافت المصادر أن شركة تسويق النفط العراقية (سومو) زادت مبيعات خام البصرة الآجلة إلى “يونيبك” ثلاثة في المئة إلى ما بين 40 و60 مليون برميل في 2017.

وقال متعامل متخصص في إرسال الخام إلى الصين دون الكشف عن اسمه “إذا زاد العراق مبيعاته إلى الصين بينما اضطر الآخرون إلى التقليص أو إبقاء أحجامهم مستقرة فإن العراق سيكسب في نهاية المطاف حصة جديدة في سوق نفط يمكن القول إنها الأهم”.

والعراق ثاني أكبر منتج في أوبك بعد السعودية ويحتل حاليا المرتبة الثالثة بين أكبر موردي الخام إلى الصين بعد روسيا والسعودية، حيث سجل قفزة 15 في المئة على أساس سنوي إلى حوالي 723 ألف برميل يوميا بين كانون الثاني/يناير وتشرين الأول/أكتوبر.

ومن المتوقع في إطار الصفقة الصينية الموسعة أن تحمل “يونيبك” مليوني برميل من خام البصرة الثقيل في الربع الواحد.

نحو أميركا والهند

وبحسب مصدر مطلع وجدول أولي لتحميلات نفط كانون الثاني/يناير فإن سومو ستورد أيضا خام البصرة الثقيل بموجب عقود جديدة محددة المدة إلى إكسون موبيل وشيفرون وإيسار أويل الهندية لتكرير النفط.

وتسهم هذه العقود في قفزة متوقعة لصادرات البصرة إلى 3.53 مليون برميل يوميا في كانون الثاني/يناير 2017 وهو ما سيكون أكبر حجم منذ حزيران/يونيو وفقا لما أظهرته جداول التحميل.

وزادت صادرات الخام العراقية إلى الولايات المتحدة لأكثر من مثليها في الأشهر التسعة الأولى من 2016 مقارنة مع الفترة ذاتها قبل عام لتصل إلى حوالي 350 ألف برميل يوميا مع تراجع الإمدادات الفنزويلية حسبما أظهرته بيانات من إدارة معلومات الطاقة انتهى.

المصدر: وكالات




4٬169 thoughts on “العراق يرفع صادرات النفط نحو الصين والولايات المتحدة

  1. MOU

    This unique blog is obviously educating additionally informative. I have picked up a lot of handy advices out of this blog. I ad love to come back over and over again. Thanks!

  2. Debi Frigon

    There couple of fascinating points at some point in this posting but I don’t determine if these people center to heart. There is some validity but Let me take hold opinion until I check into it further. Great write-up , thanks and then we want more! Combined with FeedBurner in addition

  3. Matthias

    I absolutely love your blog and find almost
    all of your post’s to be precisely what I’m looking for.
    Would you offer guest writers to write content
    for yourself? I wouldn’t mind composing a post or elaborating on many of the subjects you write with regards to here.
    Again, awesome web log!

  4. Lonnie Stepp

    Oh my goodness! a wonderful write-up dude. Thank you However I will be experiencing trouble with ur rss . Do not know why Cannot subscribe to it. Can there be everyone acquiring identical rss problem? Anybody who knows kindly respond. Thnkx

  5. Ralph Bruton

    I believe this is among the such a lot important info for me. And i’m satisfied reading your article. But want to statement on some normal issues, The site taste is perfect, the articles is really great : D. Excellent task, cheers

  6. Curt Toudle

    This would be the right weblog for everyone who is wishes to be made aware of this topic. You recognize a great deal of its almost tough to argue along (not too I really would want…HaHa). You actually put the latest spin on a topic thats been discussed for decades. Fantastic stuff, just fantastic!

  7. bitch

    This is very interesting, You are a very skilled blogger. I ave joined your feed and look forward to seeking more of your wonderful post. Also, I ave shared your web site in my social networks!

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

الأخبار العاجلة